Monday, February 23, 2009

BAJA CACING

Posted by najibjre@blogstarz.my

 

BAJA CACING DVN AGRO SILVER


DVN Agro Silver
Baja organik kotoran cacing tidak menyebarkan bau, bersih dari kotoran maupun serangga. Baja yang terhasil dari kotoran cacing ini sangat baik untuk tanaman sayuran, tanaman tahunan, buah-buahan dan tanaman hiasan. malahan merupakan baja organik yang mesra alam.

INFO CACING

Cacing mempunyai lendir yang digunakan untuk memudahkan pergerakan, melicinkan lubang di dalam tanah, serta sebagai alat mempertahankan diri. Lendir ini dihasilkan oleh kelenjar Epidermis. Pada bahagian depan cacing tanah, terdapat mulut berbentuk bibir yang dinamakan Prostomium. Ianya digunakan untuk menembusi tanah.

Apabila tanah sukar untuk ditembusi, maka tanah akan dimakan bersama sisa makanan dan keluarmenjadi kotoran yang kaya dengan unsur unsur organik juga mineral dan sangat diperlukan oleh tanaman. Ia juga dapat meneutralkan bakteria yang merbahaya.

Prostomium mengambil makanan dan dimasukkan ke dalam Faring (tenggorok). Kemudian melalui Esogafus (kerongkong),dan seterusnya ke perut. Makanan disimpan sementara, kemudian disalurkan ke lambung otot. Di dalam lambung otot, makanan dihancurkan dengan dibantu oleh pasir dan benda-benda keras yang dimakannya.Hasil pencernaan masuk ke dalam usus, kemudian, zat-zat makanan diserap. Di sini, makanan diproses dari bentuk yang kompleks menjadi bentuk sederhana.Di dalam proses ini, enzim, bakteria, protoza bersama-sama melakukan aktiviti tersebut. Zat-zat makanan kemudiannya diserap oleh dinding usus halus masuk ke dalam pembuluh darah, dan disalurkan ke seluruh tubuh.Sisa-sisa makanan yang tidak tercerna keluar bersama kotoran lainya dalam bentuk kotoran cacing.

DVN AGRO SILVER BERKONSEPKAN TEKNOLOGI NANO

Kelebihan Baja DVN Agro Silver
  • Baja berasaskan pati baja cacing yang pertama di Malaysia dan telah diiktiraf oleh SIRIM.
  • Diperkaya dengan silicon
  • Protein dan kolagen asli yang tinggi
  • Pati baja telah diekstrak & digabung dengan silicon untuk menjadikannya lebih efisyen pada pokok tanaman
  • Sudah tentu pengguna akan berpuas hati apabila mendapat hasil yang tinggi dan berkualiti. Ini dapat dibuktikan dengan beberapa siri ujian yang telah kami jalankan selama ini. Dibuktikan juga melalui testimonial dari petani sendiri. ( Boleh dapatkan VCD dari ibupejabat )
  • Kaya dengan Organisma mikro yang tinggi. Ini dapat mengimbangi struktur tanah serta kesuburan & mestabilkan pH tanah.
  • Imbangan unsur-unsur mikro dan makro yang stabil
  • Penyerapan baja cacing kepada pokok tanaman sangat cepat bertindak.

 

HUBUNGI EN NAJMI 017-4246256

http://www.bazaarlot.com?action=ClassifiedDetail&id=7594

No comments: